Lidé, kteří k vytápění domu využívají kotle na pevná paliva, s oblibou nakupují topivo v létě, kdy je levnější o desítky procent. Nemají-li potřebné finance, nebojí se vzít půjčku. Nákup levnějšího uhlí nebo dřeva se jim vyplatí, než kdyby jej nakoupili až v průběhu zimy. Navíc se často stává, že na dodávku musí čekat i několik týdnů, protože dodavatelé jsou příliš vytížení a nestíhají.
„Zaznamenali jsme v současné době nárůst úvěrů na nákup levnějšího uhlí a dřeva. Přestože si teď na jeho nákup lidé musejí menší sumu půjčit, protože celou částku k dispozici nemají, pořád je to ve výsledku přijde levněji než nákup topiva na konci roku či na jeho přelomu, kdy prodejci ceny navýší,” uvedl Tomáš Černý ze známé nebankovní úvěrové společnosti Provident Financial a dodává, že aktuálně 70 % žádostí o půjčku tvoří stavební úpravy a pořízení zásob uhlí na zimu.
Dalo by se očekávat, že nákupem uhlí a dřeva se zabývají zejména spořiví starší lidé, kteří musí myslet na každou korun. Není tomu tak. „Půjčky na nákup uhlí a dřeva si sjednávají nejen starší lidé, kteří stále ještě topí tuhými palivy, ale třeba i lidé s rodinnými domy, kteří využili dotace a pořídili si automatické kotle na tuhá paliva,” upřesnil Tomáš Černý.
Půjčky na dovolenou již nejsou moderní
Krátkodobé půjčky Češi také hodně využívají na nečekané výdaje, jako je oprava vozidla, nákup nových zimních pneumatik, neplánovaná oprava nebo nákup nové ledničky či pračky apod. Provident Financial uvádí, že zhruba 10 % klientů žádá o půjčku na zdravotní výdaje a zákroky (např. zubní korunky a protézy či menší estetické protézy).
Znáte je rostoucí finanční gramotnost. Češi si půjčují více zodpovědně a účel půjčky je pro ně důležitý. Daleko méně se zadlužují kvůli dovoleným a raději vyrazí na lacinější dovolenou po České republice, než aby se zadlužili kvůli pár dní volna. Pokud peníze nemají vůbec, raději zůstanou doma.
Roste průměrná výše půjčky
Znát je i lepší ekonomická situace. Lidé si sice půjčují zodpovědněji, ale nebojí se žádat o vyšší částky. Zatímco v loňském roce činila průměrná výše půjčky u Provident Financial 15 000 korun, letos je 20 000 Kč, což je o 25 % více! Průměrná doba splácení se pohybuje kolem 12 měsíců. Rostoucí výše spotřebitelských půjček je znát i v celkovém součtu. České domácnosti aktuálně dluží 1,5 bilionu korun, což je oproti loňskému roku více o 110 miliard korun. Na druhou stranu klesá počet lidí, kteří nezvládají půjčky splácet. Od roku 2008 je podíl dluhů po splatnosti nejnižší. Tato čísla svědčí o tom, že Čechům se momentálně daří.
Úvěrové společnosti lákají na půjčky pomocí televizních spotů
V pozadí nestojí ani samotné úvěrové společnosti, které se snaží získat nové klienty. Prostřednictvím reklam v televizi či na sociálních sítí se je snaží přesvědčit o výhodách té či oné půjčky.
Například společnost Home Credit v srpnu rozjela velkou reklamní kampaň na svou nebankovní půjčku Kamali. Na televizních stanicích Prima a Barrandov poběží tři různé spoty, v nichž si “kamarádi” prozpěvují o tom, jak jednoduché a skvělé je půjčit si pár tisíc korun jen na pár dní. Ve spotech se objeví i zaměstnanci Home Credit.