Jaké existují způsoby ověřování bonity
Ke standardním způsobům, jak ověřit žadatelovu finanční historii a platební morálku, patří nahlížení do registru dlužníků (SOLUS, BRKI a NRKI) a vyžádání potvrzení o pravidelném příjmu ze zaměstnání u zaměstnanců či podnikatelské činnosti u OSVČ.
Z registrů dlužníků se dozví vše zásadní. Jaké půjčky žadatel splácel v minulosti a jaké splácí nyní, zda měl při splácení problémy nebo jestli je spolehlivým dlužníkem. Zjistí, zda žadatel někde nedluží i to, zda některé z jeho žádostí o půjčku nebyly zamítnuty. Veškeré negativní záznamy jsou brány jako varovná znamení a často i důvod, proč takového zájemce odmítnout.
Z potvrzení o výši příjmu zase vyčtou, zda je žadatel schopen zvolenou půjčku splácet bez problémů po dobu několika let. Nízký příjem představuje problém. Ale ani vysoký příjem není záruka dostatečné bonity. Proto bývají u vyšších půjček vedle příjmů hodnoceny také výdaje.
Schvalovací proces urychlily mobilní aplikace
V posledních letech se roztrhl pytel s rychlými půjčkami online. Aby bylo vyřízení půjčky co nejrychlejší a nejjednodušší, poskytovatelé půjček přistoupili k používání mobilních aplikací s automatickým ověřováním bonity i schválením.
I zde je nutné doložit nějaké potvrzení o příjmu, i kdyby šlo jen o čestné prohlášení. Nejčastěji jsou požadovány výpisy z bankovního účtu nebo výplatní pásky. Žadatel musí zároveň vyplnit své osobní údaje a kontakty, aby si jej poskytovatel mohl kdykoliv prověřit.
Co znamená telco scoring a jak funguje
Další způsob, jak hodnotit bonitu žadatele, nabízí projekt Telco Score. Využívá osobní data získaná z telefonů a předpovídá chování zákazníka ve finančních službách. Data dodávají hlavní operátoři O2, T-Mobile a Vodafone Czech Republic a.s., čímž je pokryt téměř celý trh v České republice.
Poskytovatelem služby Telco Score je Společnost pro informační databáze (SID), která shromažďuje informace dodávané mobilními operátory.
Jak Telco Score funguje
Mobilní operátoři znají vaše celé jméno, trvalé bydliště, vaše telefonní číslo i telefonní čísla, na která voláte nejčastěji, kde pracujete a nakupujete, kam chodíte na obědy i to, jak trávíte volný čas a dovolené. Z toho mohou zjistit, jak moc máte hluboko do kapsy nebo si žijete nadstandardně.
Ze získaných dat se za pomocí složitých algoritmů vypočítává hodnota telco score v rozmezí od 1 do 1000, přičemž hodnota 1 znamená nejhorší ohodnocení a 1000 nejlepší.
Je to vůbec legální?
Součástí Smlouvy o poskytování telekomunikačních služeb je obecný souhlas se zpracováním osobních údajů. Společnost SID se kryje tvrzením, že třetím stranám neposkytují žádné konkrétní osobní údaje, ale pouze jeden číselný údaj.
Od dubna do června 2018 byla služba Telco Score prověřena Úřadem pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). V závěrečném protokolu bylo uvedeno, že společnost SID splňuje veškeré požadavky a neporušuje žádné povinnosti stanovené zákonem o ochraně osobních údajů a to i v souvislosti s novou právní úpravou GDPR.